T3 eller T4? |
Besvar |
Forfatter | |
EPErnst
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
Bruger Medlem siden: 12 Juni 2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 19:06 |
Ja jeg har længe været på udsigt efter en rimelig billig bus til 8 personer, da min familie er ret stor (4 bøn med eks-en og ny kone med 2 børn). Min ven der er mekaniker anbefalede mig en T3. Men hidtil har jeg ikke været så heldig med at finde een der passede mig både i pris og kvalitet.
Begrundelsen for at det skulle være en T3 var at disse var meget lettere at reparere (vigtig med en gammel bil). En T4, sagde han, er ret dyr i reparation og reservedele. Det spørgsmål kunne jeg da rigtig godt tænke mig at stille videre til alle jer T4 eksperter, da jeg ikke er sikker på at jeg vil kunne få et ufarvet svar på t3nettet. Er en virkelig T4 meget dyrere at holde (vedligeholdelse, afgift, drift osv) end en T3? |
|
Roden
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 27 December 2007 Sted: Fredericia Status: Offline Point: 730 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Uden at vide hvad afgiften er på en T3 så vil jeg jo sige at en T4 ikke er væsentligt dyrere i drift.
Tilgengæld vil jeg mene at den er væsentligt mere sikker og komfortabel, og som næsten alt VW så er den til at reparere og få reservedele. (men det er T3 nok også, men det er altså en noget ældre konstruktion). Hvis du evt. angav du pris niveau så havde vi lidt mere at gå efter. |
|
2,4 D årgang 94 der har rundet 600.000 km motoren dog kun ca. 200.000(Caravelle)
Stolt medlem af KFIMK |
|
Retropsnart
Mega Prof bruger Kører cykel Medlem siden: 13 December 2006 Sted: Søllested Status: Offline Point: 9992 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
En t4 er ikke dyrere i reperationer og dele, end andre biler.
Og besværlig at reparere... Det kommer jo an på mekanikerens talenter...
Og i en T3'er bli'r man spiddet af ratstammen, ved frontalt sammenstød..
Der er intet led på ratstammen, og du sidder med fødderne inde i venstre forlygte.. Redigeret af Retropsnart - 12 Juni 2009 kl. 19:29 |
|
MDLarsen
Mega Prof bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 29 December 2008 Sted: Søften Status: Offline Point: 4093 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Du skal helt klart vælge en T4, den har langt bedre kører egenskaber, er mere sikker og MEGET mere behagelig at kører i.
Hvad angår priser på rep. så er den billigste af T4'erne en 2.4D, den er ikke fyldt med en masse elektronik og turbo mm. som kan gå i stykker og jer tror ikke at den er meget dyrer at lave end en T3
Men en TDi kører så også noget bedre end en 2,4D, og her taler jeg af erfaring.
.
|
|
Audi Q5, 3.0 TDI, 240hk, 11/10, S-Tronic, 238000km.
Seat Altea, 2.0 Fsi 150hk, 11/05, 140000km Yamaha FZ1, 150hk, 4/11, 47000km. T6, 2,0TDI, 150hk, DSG, 6/18, 120000 km Tidligere Vældig Woldsm |
|
EPErnst
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
Bruger Medlem siden: 12 Juni 2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Ja den er helt sikker mere sikker og komfortable. Og T4'ere er da indrømmet også noget kønnere at se på, omend lidt mere neutral. Men fordelen ved en T3 siges at være, jeg ved det jo ikke selv, at stort set enhver der nogensiden har repareret en motor også hurtig kan lave en gammel T3 motor. Så kanon simpel men effektiv VW teknik. Det jeg leder efter er een til 8-pers. i klassen maks. 40.000 kr. Så det er klart een af de ældre T4'ere fra 90-94. |
|
MDLarsen
Mega Prof bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 29 December 2008 Sted: Søften Status: Offline Point: 4093 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Hov forresten da, Velkommen til Caravelle.dk, jeg kom lige til at se at det var i dag du
er blevet medlem.
.
|
|
Audi Q5, 3.0 TDI, 240hk, 11/10, S-Tronic, 238000km.
Seat Altea, 2.0 Fsi 150hk, 11/05, 140000km Yamaha FZ1, 150hk, 4/11, 47000km. T6, 2,0TDI, 150hk, DSG, 6/18, 120000 km Tidligere Vældig Woldsm |
|
EPErnst
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
Bruger Medlem siden: 12 Juni 2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Tak. Ja nu har jeg været billøs siden den 2. juni, hvor jeg måtte aflevere min firmabil (fritstillet). Og bare det at jeg skulle ned og købe mælk på cykel idag og kom hjem vådere end våd, ja, så har jeg altså været billøs længe nok!
Hvad er iøvrigt benzinøkonomien i en sådan T4? Jeg så en interessant T4 fra 1992 med en 2.5 benzin motor. |
|
Retropsnart
Mega Prof bruger Kører cykel Medlem siden: 13 December 2006 Sted: Søllested Status: Offline Point: 9992 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
2,5 benzin 7-11 km/l (sidstnævnte kræver vist morfarkørsel. min kørte 7,5-8 km/l)
Prøv at kigge hér: http://bilmodel.dk/Biler/VW/Caravelle/
Redigeret af Retropsnart - 12 Juni 2009 kl. 21:14 |
|
EPErnst
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
Bruger Medlem siden: 12 Juni 2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Og hvad er afgiften så?
|
|
Sommer
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 05 December 2008 Sted: Bogense DK Status: Offline Point: 651 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Hej og velkommen,
Et sted hvor T3 er bedre end T4 er på motorstøj.
Jeg har kørt i en T3 camper hvor man dårligt kunne høre motoren.
Det kan man i en T4 især vel i en gammel 2,4 D. Hvordan bensinerne lyder - tja det har jeg ikke prøvet for alvor.
Mht. sikkerhed så er kollisionssikkerhed blevet nævnt - vigtigere er nok den aktive sikkerhed. Selvom en T4 ikke har ESP og andre smarte sager så er den ekstrem stabil og kurssikker. Det eneste den kræver for at være en sikker vinterbil er 4 gode vinterdæk. Så kan den køre i svensk eller norsk vinterføre uden problemer.
Iøvrigt så er den lange front på de nyere T4 meget solid. Vores den røde '97 har taget 3 rådyr uden at kræve 1 kr. i rep.
Mht rep. omkostninger så er det rigtigt at mange af stumperne til en T4 er dyre - sådan umiddelbart. Men når man bagefter regner ud at en gang bremseservice der kostede 8.000,- kr holder op i mod 100.000 km ( 8 øre / km ). Så er det ikke så galt.
Mht vægtafgift så skal du være opmærksom på at da der blev skiftet til grøn afgift så blev diesel noget billigere. Vores '93 kostede 10.000,- pr. år. medens '97 kun koster godt 7.000,-.
Held og lykke med din nye (forhåbentlig) T4'er
Sommer
|
|
Vil gerne læse STORE bogstaver.
T4-kort '93 2,4D fra '96 til '02 330t-->615t(solgt) T4-lang'97 2,5TDI fra '02 til '12 247t-->477t solgt T5-lang'05 2,5TDI fra '07 til ? 279t-->595t(til daglig). |
|
Rasmus.Andersen
Mega Prof bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 03 September 2007 Sted: Auning Status: Offline Point: 1660 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Dette klip er nok for mig til at afgøre at jeg aldrig skal bag rattet i en T3'er
Jeg kan desværre ikke lige finde noget lignende med T4'eren, men jeg er helt sikker på at chancerne for overlevelse er _langt_ større i T4 end i en T3'er...
Med hensyn til reservedele, kender jeg ikke priserne på T3 stumper, men jeg er blevet overrasket over hvor nem og ligetil T4'eren er at skrue i/på.
Naturligvis vil der være mere motorstøj i en T4, eftersom motoren ligger lige foran fødderne. I en T3 ligger den jo 2,5 meter bag nakken
Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilken af de to jeg ville vælge, også selvom T4'eren skulle være lidt dyrere end T3'eren.
|
|
Mvh. Gyllekongen
Caravelle Supervan '97 2,5 TDI mit alles, næsten |
|
wilson
Bruger Medlem siden: 16 Januar 2009 Sted: DK Status: Offline Point: 7 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Historien til dit famøse klip er som følger:
Et nyt stort crash test center i tyskland skulle bevis hvad deres fine nye anlæg kunne holde til. Derfor valgte de at smadre de to sikreste biler på markedet på det tidspunkt: Personbil = Volvo (ukendt model) varevogn = T3 dobbeltkabine For T3'erens vedkommende foregik testen med 120 km/t og med en stor stålplade boltet på laddet ind i en fast bariere... Det er der intet der er bygget til at holde til. For at vende tilbage til tråden: Om det skal være T3 / T4 er i mine øjne er et ? om temperament og mavefornemmelse. T4'eren er uden tvivl en nye konstruktion, med de fordele og ulemper der er ved det. Med et prisleje omkring 40.000,- ville jeg personligt hellere vælge en af de sidste årgange T3 end en af de første T4. Som fordele for det taler: Børnesygdomme, rust fælder og sikkerhed! Ja rigtigt - sikkerhed. Ratstammen i en T3 er ganske rigtigt ikke kollapsabel - ikke nødvendigt pga afstand og vinkel ift føreren. Med hensyn til fødderne, sidder de ganske rigtigt længere fremme i en T3 end i en T4. Men på en T3 er der en mildest talt overdimonsioneret samling af stivere samlet i præcis dette område af samme grund + en ret stor absorbationszone. På en T4 er afstanden større, men prøv at trække den masive del af afstanden fra (motor mm) så er afstanden pludseligt ikke så stor. Motoren er godtnok designet til at skulle smutte neden ud, men det var der vist lidt problemer med i de første årgange! Dernæst bliver rigtigt mange T4'ere kasseret pga rust i forreste tværvange... Nok er der mere motor støj i en T4, til gengæld vil jeg mene de har mindre vindstøj... Vi havde tidlige en T4 2,5B på arbejdet. Herresjov bil, hurtig, god motorlyd men elendig økonomi - godt der var firmakort til den! 2,4D er uden tvivl slidstærk men har alligevel en kammerat der har fået mere end en mursten i hans hus betalt ved at renovere topstykker på dem, TDi'er sjovere men ikke billigere. Den 1,6D der er at finde i T3'eren er med sine 50 heste mildest talt ikke overdimensioneret og 1,6TD har en mindst lige så uheldig tendens som T4 eren til at dø topstykker... hvis den ikke bliver kørt meget fornuftigt. Så er der boxermotoren tilbage. God motor, ekstremt momentstærk specielt i bunden, og igen er økonomi ikke noget man taler om.... Går ca det samme som 2,5B..... Begge biler har charme på hver sin måde, derfor mener jeg at det bør være op til hver enkelt hvad der føles bedst i maven. Men god fornøjelse med jagten ;-)
|
|
Rasmus.Andersen
Mega Prof bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 03 September 2007 Sted: Auning Status: Offline Point: 1660 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
Det var jeg ikke klar over, og det forklarer jo så sandelig også hvorfor den opfører sig som den gør
|
|
Mvh. Gyllekongen
Caravelle Supervan '97 2,5 TDI mit alles, næsten |
|
Besvar | |
Tweet
|
Skift forum | Forum tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |