10´er vs 9´er bus, kørekort regler mv? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
K_Nielsen
Aktiv bruger Medlem siden: 09 Juni 2011 Sted: Bramming Status: Offline Point: 119 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:47 |
||
Hej, er der en der kan skære ud i pap hvordan det nu er.
Hvordan er det med hastigheden på en 10´er, man skal vel følge reglerne for tunge køretøjer, hvad med fartbegrænser / fartskriver? Er derikke noget med restriktioner på hvem der må køre bussen og hvem der må være med, og hvor langt man må køre fra bopæl, og hvordan er det med kørsel i udlandet, f.eks. tyskland. Sidst og ikke mindst, hvordan erhverver man sig kørekort til sådan en ting, billigst, bedst og hurtigst ;-) (Ved godt det er relativt, men måske også et fingerpeg om hvad kørekortet koster?)
|
|||
Mvh
Kent Nielsen |
|||
bo c
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
Mega Prof bruger Kører med Caravelle DK logo Medlem siden: 06 Marts 2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1354 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Den eneste jeg lige kan svare dig på er, kørekortet erhverves billigst på et amucenter
|
|||
Tidligere vw transporter 1998 2,5 tdi.
BMW 528i aut. Mercedes-Benz E-klasse 200 cdi 2013 |
|||
krammemanden
Bruger Medlem siden: 17 Juli 2010 Sted: Farsø Status: Offline Point: 18 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Hej
I en 9'er er reglerne som en personbil. det magiske er at den indregistreres som PRIVAT buskørsel, så skal du ikke bruge fartskriver/fartbegrænser. du må køre i hele DK uden videre, begrænsningerne i afstand fra garage gælder kun erhverv. vedr kørekort, skal du have buskort, altså kategori D stemplet på dit kørekort. men ikke erhvervsdelen(det er vist en kode 425 eller 450 på kørekortet, mener jeg) hvis du tager erhvervsdelen med i teoriprøven koster det dobbelt prøvegebyr da du reelt er oppe til to prøver. ved buskort må du have op til 5 fejl, ved bus/erhverv max 3 fejl til teoriprøven. mener også kravene er skrappere til køreprøven hvis du vil have bus/erhverv med. angående hvem du må have med blev reglerne lettet lidt ved en dom for ikke længe siden så det er nok at de er "gode bekendte" - mig bekendt. hastighed ved privat bus - er mig bekendt - som almindelig personbil. teoretisk skal du have erhvervskort, fartskriver og diverse beviser i orden ved kørsel i eksempelvis Tyskland og Norge, men ikke i Sverige - mig bekendt...
|
|||
Klaus R
VW transporter, kort T4 2,5 benzin, 1991 10 personers bus |
|||
krammemanden
Bruger Medlem siden: 17 Juli 2010 Sted: Farsø Status: Offline Point: 18 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
fra "det magiske er at...." skal selvfølgelig gælde 10'er bus
|
|||
Klaus R
VW transporter, kort T4 2,5 benzin, 1991 10 personers bus |
|||
Hydro
Trofast bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 23 November 2005 Sted: Århus Status: Offline Point: 368 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
En 10 pers. bus skal have fartbegrænser til 100 km/t, hvis den er registreret 1. gang efter 31. december 2004.
|
|||
PT uden caravelle
|
|||
soli
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 06 Februar 2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 528 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Så en reklame fra AMU/TECH i Århus hvor de reklamere med at det kostede kr 3500 hos dem, men hvad de nærmere betingelser var læste jeg ikke.
/soli
|
|||
-----------------------------
T4 2.4d, Caravelle - 1992 Renault Trafic 10p - 2006 -------------------- Motorcykel - når vejret er godt |
|||
K_Nielsen
Aktiv bruger Medlem siden: 09 Juni 2011 Sted: Bramming Status: Offline Point: 119 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Lige et tillægsspørgsmål, jeg har jo en 9´er fra ´98, kan man godt få monteret et ekstra sæde i den, og få den godkendt som bus M2?
Det der med AMU, er det ikke kun for folk der har et erhversmæssigt behov? Jeg arbejder med IT, så jeg kan vist ikke hævde at jeg har brug for sådan et kørekort på mit arbejde :-)
|
|||
Mvh
Kent Nielsen |
|||
trench
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 23 Juni 2008 Sted: Herning Status: Offline Point: 587 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
AMU er mig bekendt for alle, men deres forløb er ret intensive og meget af undervisningen var, den gang jeg kikkede, om formiddagen... Derfor endte jeg op med at vælge en alm kørelærer - og skulle af med 20 kilo for mig og konen. Det var for 4 år siden:-)
|
|||
T5 130 hk - 10 personers
|
|||
terris
Aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 25 Januar 2011 Sted: Århus Status: Offline Point: 156 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Fartbegrænser gælder kun busser over 3500 kg .
Alle har ret til 6 ugers amu kursus ..om de er i job eller ej men de 3500 + div prøver løber op i ca 5000 kr hvilket er meget billigt sammenlignet med ca 20000 kr som det koster normalt. Dette "tilbud " gælder kun for folk der ikke har en videregående uddannelse. Og sådan en liste kan nok findes på nettet et sted.
|
|||
T4 Multivan 2001 Tdi 151 hk 7 pers
Honda XR 600R 89 Honda XR 650R 03 |
|||
oldcal
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
VIP - Bruger - 2022 Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 29 Juli 2003 Sted: Høje-Taastrup Status: Offline Point: 4180 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Og de fleste AMU-centre har også kørekort på aftenhold. Det kan så lige tage lidt længere tid.
Ja, en 9-personers kan godt bygges om, om ikke andet, så for at spare grøn afgift og partikelfilter bøden
|
|||
Den blå vogn: T4 Multivan TDI min150HK 2000, 315000 KM.
VW type-1 cabrio-86 VW Golf-1 cabriolet-90 spagettiracer Alfa 156 1.8TS, konebil Peugeot 307SW børnebil Golf 4 Cabriolet Peugeot 207SW |
|||
K_Nielsen
Aktiv bruger Medlem siden: 09 Juni 2011 Sted: Bramming Status: Offline Point: 119 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Ok, har lige kigget på diverse AMU hjemmesider, det ser ud til at det er et erhversbuskørekort de udbyder, må lige have snakket med dem, jeg har ikke nogen aktuelle planer om at skulle til at køre bybus eller lign.Er det mon en +3500kg bil man tager kortet i?
Så er der vel lige lidt teori om luftbremser osv, der skal læses på :-) Er der nogen her der har kørt i tyskland og haft noget "sjov" med det? Tak til alle for svarene indtil videre, super forum her
|
|||
Mvh
Kent Nielsen |
|||
trench
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 23 Juni 2008 Sted: Herning Status: Offline Point: 587 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Har aldrig haft bøvl i dyskerland... Og ja man tager kort til alm bus, altså op til 13.5 meter... Skide sjovt at køre rundt i en 52 personers setra:-) det syntes konen så ikke var sjovt...
|
|||
T5 130 hk - 10 personers
|
|||
oldcal
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indlæg
Besøg medlems hjemmeside
Føj til venneliste
VIP - Bruger - 2022 Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 29 Juli 2003 Sted: Høje-Taastrup Status: Offline Point: 4180 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Det passer desværre ikke. Det var oprindeligt planen efter det første EU-kommisorium, men i den udgave, som blev fremlagt til godkendelse, havde man slettet den paragraf, som opdelte busser i kategorien over/under 3500 kg.
Fartbegrænser gælder derfor alle busser indregistreret efter 1.1.2005
Jeg ved godt, der er solgt T5'ere uden begrænser i starten af 2005, men jeg forholder mig kun til reglerne. (jeg skal jo leve af, at lave tingene efter reglerne)
Der skal så komme nye EU-regler i 2013 vedr. kørekort, som igen opdeler busser i over/under 3500 kg.
Der skal også komme nye regler om personbiler og trailere.
Vedr. AMU kurser, så er det naturligvis kun erhverv, idet det er en arbejdsmarkedsuddannelse.
Jeg vil bestemt ikke sige, at undervisningen er intensiv, og skulle det gå så galt, at man ikke består erhvervsdelen, så har man alligevel et buskørekort. den grundlæggende forskel er, om man må have 3 eller 5 fejl til teoriprøven.
Jeg kan ikke forestille mig, at man får bøvl i Tyskland, men man skal faktisk søge Trafikstyrelsen om en gul tilladelse ( tilladelse til at udføre ikke-tilladelseskrævende buskørsel)
Jeg har blanketten liggende, men har efter 5 år stadig ikke søgt og er også lidt ligeglad.
Man skal faktisk også notere sin køre/hviletid ved kørsel i udlandet, selvom man ikke er underlagt krav om fartskriver/tachograf.
Jeg har taget Bus-erhverv, EU-efteruddannelse, førerkort, men er efter de 5 år aldrig blevet bedt om at vise nogle af disse, så bare kør på!
|
|||
Den blå vogn: T4 Multivan TDI min150HK 2000, 315000 KM.
VW type-1 cabrio-86 VW Golf-1 cabriolet-90 spagettiracer Alfa 156 1.8TS, konebil Peugeot 307SW børnebil Golf 4 Cabriolet Peugeot 207SW |
|||
OBM
Meget aktiv bruger Kører med caravelle DK logo Medlem siden: 14 Februar 2009 Sted: 8530 - Mejlby Status: Offline Point: 907 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Praktisk tilgang til tingene er altid godt, men dog ... Hvis der sker et uheld i det store udland, f.eks. tyskland kan man få problemer.
|
|||
T4 Reimo Camper 2.5 TDI Den Blå Elefant 181 Hk & 400 Nm
CoPilot Cirkeline Mb-tlf. 2448 1126 |
|||
K_Nielsen
Aktiv bruger Medlem siden: 09 Juni 2011 Sted: Bramming Status: Offline Point: 119 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Ja det giver jo god mening at det er til erhverv.
Ok, så man skal føre en kørebog eller lign. med tidspunter for hvil osv.? Den der tilladelse, er den til at tilfredstille danske eller tyske myndigheder?
Jeg er i den indledende fase Tak til alle for guldkornene!
|
|||
Mvh
Kent Nielsen |
|||
Besvar | Side 12> |
Tweet
|
Skift forum | Forum tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |