caravelle.dk-Forum WebstedCaravelle Shoppen
Forum start Forum start > Transporter - Caravelle - Sharan - Bus forum > Transporter - Caravelle - Sharan
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - 10´er vs 9´er bus, kørekort regler mv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

10´er vs 9´er bus, kørekort regler mv?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
K_Nielsen Se drop down
Aktiv bruger
Aktiv bruger


Medlem siden: 09 Juni 2011
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 119
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 10´er vs 9´er bus, kørekort regler mv?
    Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:47
Hej, er der en der kan skære ud i pap hvordan det nu er.
Hvordan er det med hastigheden på en 10´er, man skal vel følge reglerne for tunge køretøjer, hvad med fartbegrænser / fartskriver? 
Er derikke noget med restriktioner på hvem der må køre bussen og hvem der må være med, og hvor langt man må køre fra bopæl, og hvordan er det med kørsel i udlandet, f.eks. tyskland.
 
Sidst og ikke mindst, hvordan erhverver man sig kørekort til sådan en ting, billigst, bedst og hurtigst ;-)
(Ved godt det er relativt, men måske også et fingerpeg om hvad kørekortet koster?)
Mvh
Kent Nielsen
Til top
bo c Se drop down
Mega Prof bruger
Mega Prof bruger
Avatar
Kører med Caravelle DK logo

Medlem siden: 06 Marts 2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1354
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bo c Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:55
Den eneste jeg lige kan svare dig på er, kørekortet erhverves billigst på et amucenter
Tidligere vw transporter 1998 2,5 tdi.
BMW 528i aut.
Mercedes-Benz E-klasse 200 cdi 2013
Til top
krammemanden Se drop down
Bruger
Bruger


Medlem siden: 17 Juli 2010
Sted: Farsø
Status: Offline
Point: 18
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krammemanden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Februar 2012 kl. 23:33
Hej
I en 9'er er reglerne som en personbil.
det magiske er at den indregistreres som PRIVAT buskørsel, så skal du ikke bruge fartskriver/fartbegrænser. du må køre i hele DK uden videre, begrænsningerne i afstand fra garage gælder kun erhverv.
vedr kørekort, skal du have buskort, altså kategori D stemplet på dit kørekort. men ikke erhvervsdelen(det er vist en kode 425 eller 450 på kørekortet, mener jeg)
hvis du tager erhvervsdelen med i teoriprøven koster det dobbelt prøvegebyr da du reelt er oppe til to prøver. ved buskort må du have op til 5 fejl, ved bus/erhverv max 3 fejl til teoriprøven.
mener også kravene er skrappere til køreprøven hvis du vil have bus/erhverv med.
angående hvem du må have med blev reglerne lettet lidt ved en dom for ikke længe siden så det er nok at de er "gode bekendte" - mig bekendt.
hastighed ved privat bus - er mig bekendt - som almindelig personbil.
teoretisk skal du have erhvervskort, fartskriver og diverse beviser i orden ved kørsel i eksempelvis Tyskland og Norge, men ikke i Sverige - mig bekendt...
Klaus R

VW transporter, kort T4
2,5 benzin, 1991
10 personers bus
Til top
krammemanden Se drop down
Bruger
Bruger


Medlem siden: 17 Juli 2010
Sted: Farsø
Status: Offline
Point: 18
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krammemanden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Februar 2012 kl. 23:35
fra "det magiske er at...." skal selvfølgelig gælde 10'er bus
Klaus R

VW transporter, kort T4
2,5 benzin, 1991
10 personers bus
Til top
Hydro Se drop down
Trofast bruger
Trofast bruger

Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 23 November 2005
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hydro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 01:27
En 10 pers. bus skal have fartbegrænser til 100 km/t, hvis den er registreret 1. gang efter 31. december 2004.
PT uden caravelle
Til top
soli Se drop down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 06 Februar 2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 528
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér soli Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 06:11
Så en reklame fra AMU/TECH i Århus hvor de reklamere med at det kostede kr 3500 hos dem, men hvad de nærmere betingelser var læste jeg ikke.
 
/soli
-----------------------------

T4 2.4d, Caravelle - 1992
Renault Trafic 10p - 2006
--------------------

Motorcykel - når vejret er godt
Til top
K_Nielsen Se drop down
Aktiv bruger
Aktiv bruger


Medlem siden: 09 Juni 2011
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 119
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 07:00
Lige et tillægsspørgsmål, jeg har jo en 9´er fra ´98, kan man godt få monteret et ekstra sæde i den, og få den godkendt som bus M2?
 
Det der med AMU, er det ikke kun for folk der har et erhversmæssigt behov?
Jeg arbejder med IT, så jeg kan vist ikke hævde at jeg har brug for sådan et kørekort på mit arbejde :-)
Mvh
Kent Nielsen
Til top
trench Se drop down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 23 Juni 2008
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 587
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trench Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 09:03
AMU er mig bekendt for alle, men deres forløb er ret intensive og meget af undervisningen var, den gang jeg kikkede, om formiddagen... Derfor endte jeg op med at vælge en alm kørelærer - og skulle af med 20 kilo for mig og konen. Det var for 4 år siden:-)
T5 130 hk - 10 personers
Til top
terris Se drop down
Aktiv bruger
Aktiv bruger

Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 25 Januar 2011
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér terris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 10:01
Fartbegrænser gælder kun busser over 3500 kg .
Alle har ret til 6 ugers amu kursus ..om de er i job eller ej men de 3500 + div prøver løber op i ca 5000 kr hvilket er meget billigt sammenlignet med ca 20000 kr som det koster normalt. Dette "tilbud " gælder kun for folk der ikke har en videregående uddannelse. Og sådan en liste kan nok findes på nettet et sted.Big smile
T4 Multivan 2001 Tdi 151 hk 7 pers
Honda XR 600R 89
Honda XR 650R 03
Til top
oldcal Se drop down
VIP - Bruger - 2022
VIP - Bruger - 2022
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 29 Juli 2003
Sted: Høje-Taastrup
Status: Offline
Point: 4180
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oldcal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:03
Og de fleste AMU-centre har også kørekort på aftenhold. Det kan så lige tage lidt længere tid.
 
Ja, en 9-personers kan godt bygges om, om ikke andet, så for at spare grøn afgift og partikelfilter bøden
Den blå vogn: T4 Multivan TDI min150HK 2000, 315000 KM.
VW type-1 cabrio-86
VW Golf-1 cabriolet-90
spagettiracer Alfa 156 1.8TS,
konebil Peugeot 307SW
børnebil Golf 4 Cabriolet
Peugeot 207SW
Til top
K_Nielsen Se drop down
Aktiv bruger
Aktiv bruger


Medlem siden: 09 Juni 2011
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 119
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:33
Ok, har lige kigget på diverse AMU hjemmesider, det ser ud til at det er et erhversbuskørekort de udbyder, må lige have snakket med dem, jeg har ikke nogen aktuelle planer om at skulle til at køre bybus eller lign.
Er det mon en +3500kg bil man tager kortet i?
Så er der vel lige lidt teori om luftbremser osv, der skal læses på :-)
 
Er der nogen her der har kørt i tyskland og haft noget "sjov" med det?
 
Tak til alle for svarene indtil videre, super forum her Thumbs Up 
Mvh
Kent Nielsen
Til top
trench Se drop down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 23 Juni 2008
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 587
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trench Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 20:18
Har aldrig haft bøvl i dyskerland... Og ja man tager kort til alm bus, altså op til 13.5 meter... Skide sjovt at køre rundt i en 52 personers setra:-) det syntes konen så ikke var sjovt...
T5 130 hk - 10 personers
Til top
oldcal Se drop down
VIP - Bruger - 2022
VIP - Bruger - 2022
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 29 Juli 2003
Sted: Høje-Taastrup
Status: Offline
Point: 4180
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oldcal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:51
Citat: terris terris skrev:

Fartbegrænser gælder kun busser over 3500 kg .
 
Det passer desværre ikke. Det var oprindeligt planen efter det første EU-kommisorium, men i den udgave, som blev fremlagt til godkendelse, havde man slettet den paragraf, som opdelte busser i kategorien over/under 3500 kg.
Fartbegrænser gælder derfor alle busser indregistreret efter 1.1.2005
Jeg ved godt, der er solgt T5'ere uden begrænser i starten af 2005, men jeg forholder mig kun til reglerne. (jeg skal jo leve af, at lave tingene efter reglerne)
 
Der skal så komme nye EU-regler i 2013 vedr. kørekort, som igen opdeler busser i over/under 3500 kg.
Der skal også komme nye regler om personbiler og trailere.
 
Vedr. AMU kurser, så er det naturligvis kun erhverv, idet det er en arbejdsmarkedsuddannelse.
Jeg vil bestemt ikke sige, at undervisningen er intensiv, og skulle det gå så galt, at man ikke består erhvervsdelen, så har man alligevel et buskørekort. den grundlæggende forskel er, om man må have 3 eller 5 fejl til teoriprøven.
 
Jeg kan ikke forestille mig, at man får bøvl i Tyskland, men man skal faktisk søge Trafikstyrelsen om en gul tilladelse ( tilladelse til at udføre ikke-tilladelseskrævende buskørsel)
Jeg har blanketten liggende, men har efter 5 år stadig ikke søgt og er også lidt ligeglad.
Man skal faktisk også notere sin køre/hviletid ved kørsel i udlandet, selvom man ikke er underlagt krav om fartskriver/tachograf.
 
Jeg har taget Bus-erhverv, EU-efteruddannelse, førerkort, men er efter de 5 år aldrig blevet bedt om at vise nogle af disse, så bare kør på!
Den blå vogn: T4 Multivan TDI min150HK 2000, 315000 KM.
VW type-1 cabrio-86
VW Golf-1 cabriolet-90
spagettiracer Alfa 156 1.8TS,
konebil Peugeot 307SW
børnebil Golf 4 Cabriolet
Peugeot 207SW
Til top
OBM Se drop down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Avatar
Kører med caravelle DK logo

Medlem siden: 14 Februar 2009
Sted: 8530 - Mejlby
Status: Offline
Point: 907
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:59
Praktisk tilgang til tingene er altid godt, men dog ... Hvis der sker et uheld i det store udland, f.eks. tyskland kan man få problemer.
T4 Reimo Camper 2.5 TDI Den Blå Elefant 181 Hk & 400 Nm
CoPilot Cirkeline
Mb-tlf. 2448 1126
Til top
K_Nielsen Se drop down
Aktiv bruger
Aktiv bruger


Medlem siden: 09 Juni 2011
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 119
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:07
Citat: oldcal oldcal skrev:

 
Vedr. AMU kurser, så er det naturligvis kun erhverv, idet det er en arbejdsmarkedsuddannelse.
Jeg vil bestemt ikke sige, at undervisningen er intensiv, og skulle det gå så galt, at man ikke består erhvervsdelen, så har man alligevel et buskørekort. den grundlæggende forskel er, om man må have 3 eller 5 fejl til teoriprøven.
 
Ja det giver jo god mening at det er til erhverv.
 
Citat: oldcal oldcal skrev:

 
Jeg kan ikke forestille mig, at man får bøvl i Tyskland, men man skal faktisk søge Trafikstyrelsen om en gul tilladelse ( tilladelse til at udføre ikke-tilladelseskrævende buskørsel)
Jeg har blanketten liggende, men har efter 5 år stadig ikke søgt og er også lidt ligeglad.
Man skal faktisk også notere sin køre/hviletid ved kørsel i udlandet, selvom man ikke er underlagt krav om fartskriver/tachograf.
 
Ok, så man skal føre en kørebog eller lign. med tidspunter for hvil osv.?
Den der tilladelse, er den til at tilfredstille danske eller tyske myndigheder?
 
Citat: oldcal oldcal skrev:

Jeg har taget Bus-erhverv, EU-efteruddannelse, førerkort, men er efter de 5 år aldrig blevet bedt om at vise nogle af disse, så bare kør på!
 
Jeg er i den indledende fase Big smile
Tak til alle for guldkornene!
Mvh
Kent Nielsen
Til top
 Besvar Besvar Side  12>
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down



Denne side blev genereret på 0.172 sekunder.