Print side | Luk vindue

Nr. Plader Bus

Udskrevet fra: caravelle.dk-Forum
Kategori: Transporter - Caravelle - Sharan - Bus forum
Forum navn: Transporter - Caravelle - Sharan
Forum beskrivelse: Stil spørgsmål som ikke kan placeres i underkategorierne.
Web-adresse: http://www.caravelle.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33088
Udskrevet den: 18 April 2024 kl. 21:02


Emne: Nr. Plader Bus
Besked fra: Stage One.
Emne: Nr. Plader Bus
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 16:13
Er der nogen der kender forskellen på gule  /  Hvide plader på en 10 pers.  bus  ?
 
Var hos Politiet og de kunne ikke hjælpe.  og i synshalden vidste de det heller ikke
 
Må man køre med hvem man vil når den er på hvide plader og kun med dem der bor på din egen adr. når de er gule  ?  eller  ?
 
Jeg har (A-B-C-D-DE-DEP, + Hvidt og Blåt bevis)
 
Mvh. André.


-------------
Mvh. André.



Svar:
Besked fra: den-korte
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 16:21
Dem på hvide har betalt 60% afgift

-------------
    ---JØRGEN---

___________________

s.c.o. cykel

medlem 790


Besked fra: Snudebilen
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 16:26
For at køre en lang historie kort, så har det noget med dato for indreg. Vægtafgiften ( 2040.- ) er den samme, fordelen med hvide plader er at den ligner en 9 pers. ( især hvis du har "glemt" vægttavler )
 
Allan


-------------
Caravelle TDi 10 Pers. År 2001, Langt skrov. Ved køb 327.000 nu Rundet 348
.000 km
Gamle biler :
Caravelle kort 10 pers.
Toyota Hi-Ace 10 pers.
Ford Transit Topline 11 pers.
Toyota Hi-Ace Kasse



Besked fra: den-korte
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 16:30
Citat: den-korte den-korte skrev:

Dem på hvide har betalt 60% afgift
mener det var før 96 der var der ikke afgift på 10 pers derfor gulepl. der er ikke forskel hvad du må køre

-------------
    ---JØRGEN---

___________________

s.c.o. cykel

medlem 790


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 17:58
havde en fra 1993 på hvide plader og det var 10 pers
grundet til det var at hvis den er født og indreg som alm personbil feks 9 pers og så senere laves om til 10 pers beholder den de hvide plader.min havde kørt hos staten som 9 pers og senere da der blev betalt afgift til 10 pers jaa så beholder den plade farven


Besked fra: Stage One.
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 19:49
Så idag får man hvide plader eller hvad  ?  altså så hvis man afmelder en bus på gule plader og så 5 min. senere indreg. den på ny så får man et sæt nye plader i hvide på  ?  eller  ?

-------------
Mvh. André.


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 20:09
Citat: Stage One. Stage One. skrev:

Så idag får man hvide plader eller hvad  ?  altså så hvis man afmelder en bus på gule plader og så 5 min. senere indreg. den på ny så får man et sæt nye plader i hvide på  ?  eller  ?

Det er set at nogle skatte-folk har dummet sig og udleveret hvide plader til en som tidligere har haft gule, men da der er strammet gevaldigt op overfor denne type fejl, i form af kurser og videre uddannelser af de kontornussere, kommer dette nok ikke til at ske mere...!!

Så et kort svar... NEJ 


-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 20:14
ha ha nej den farve pladerne havde  ved første ind reg  beholder den altså i mit eksempel ved en tidligere stats bil hvor den kørte som 9 pers


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 13 Marts 2011 kl. 21:02
blev engang bildt ind at privat bus blev indtil 9mdr 1996 udstyret(bilens første indreg dato) med hvide plader , og efterfølgende blev med gule

-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: vidtoft
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 05:17
jeg har jo en 10 er , fra 93 på hvide skilte.. den har været afmeldt.i ca 2 år... skulle have lappet et hul i siden ... før den blev afmeldt var den også på hvide plader....

-------------
Hilsen vidtoft.

MEDLEMS NUMMER 1867.

T4.93 bus. ER SOLGT.
er pt uden vw. men lever stadivæk



har så meget på kørekortet. at det står uden for felterne


Besked fra: cabbidk
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 08:05
Som andre fortæller bør det være forskellen om der er betalt afgift eller ej...

-------------
SSangyong kyron M200XDi 4x4
Skoda Octavia Combi Elegance 2,0 tdi 103kw årgang. 2008 nu m. fyr og sms start


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 08:37
Citat: vidtoft vidtoft skrev:

jeg har jo en 10 er , fra 93 på hvide skilte.. den har været afmeldt.i ca 2 år... skulle have lappet et hul i siden ... før den blev afmeldt var den også på hvide plader....
jamen den har jo stadig 1st gang indreg før 8mdr 1996. jeg mener 99,9% at det intet med afgift har af betydning

-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 09:34
Afgift...




-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: Stage One.
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 16:47
Har nu haft snakket med en medarbejder hos skat. og han siger at på gule plader er det kun til erhvervs kørsel og på hvide til privat kørsel ( Så på gule plader må du kun køre bussen hvis du har DEP. =  Erhvervskort ) og hvide plader kræver kun et almindeligt D. i kørekortet og så må du køre med hvem du vil ...
 
Han lovede at sende noget på skrift via. mail til mig så det ligger jeg herind når jeg har modtaget det ....     Cool


-------------
Mvh. André.


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:08
Forkert....

Dem med gule plader er OGSÅ til privat buskørsel...

Gule plader er der kun betalt 0 eller 20% i afgift...!!!
Hvide plader er der betalt 60% i afgift...!!!

Du har bare haft fat i ENDNU en totalt inkompetent SKVAT medarbejder som ikke aner en SKID om det der er blevet spurgt om, men som har "hørt" en gang at der var noget med et eller andet og selv lagde lidt på...!!

FORSKEL PÅ GULE OG HVIDE SKILTE PÅ EN 10 PERSONERS BUS, ER AFGIFTEN...!!!




-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:16
nu bliver det sgu kryptisk ham den fætter fra skvat har sgu da tabt sutten det vil sige alle der har 10 pers på gule plader skal have erhvervs kort også dem der kører rundt i kassevogne på gule he he
 
nu har jeg været på denne side i mange år og vi haft emnet oppe mange gange så skal vi ik få banket denne debat i jorden
 
1. 10 pers kræver stort kort  JA
2. 9 pers kan køres på alm kort ja
3. 10 pers fåes både med gule og hvide JA
4. 10 pers er en dansk opfindelse for at omgåes den tunge afgift JA
5. ER SLÆDEN VED FØRSTE INDREGISTRERING INDREG SOM ALM PERSONBIL og laves om til 10 pers forbliver pladerne hvide JA
6. er den fra importørens side ved første registrering lavet som 10 pers BLIVER PLADERNE GULE JA
7. der kan ikk mere ind reg 10 pers busser fra ny" ik sikker mener det er fra 2008" 
8. glem alt om blå gule sorte violet lilla lyserøde Big smile PAPIRER for at kører i en 10 pers, bare kør i den for helvede og regler om hvem der kan komme med er blevet mere lempelige så nu er det ik kunne husstanden der må kører med JA
9. DEN SKAL SYNES HVER ÅR JA
10. DER MÅ IKK TAGES SÆDER UD
er ikk sur men synes altid at det ender i mudder svar og jeg har trukket alle debatter sammen til en fast masse
 
 


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:20
ha ha aircon gode ven nu giver vi den gas er du uenig så er jeg åben for nye svar


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:24
og afgiften sgu egentligt lige meget så længe det var første ind reg blev pladerne altid gule fordi en bus ik er en personbil og ja som jeg skrev tidligere var først indreg 9 pers altså personbil var pladerne hvide og forbliver sådan ved ombyg til 10 pers


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:25
oki det er hvad jeg ved om regler fra danske importørs side ved ik lige hvad med plade farve på biler fra udlandet som har kørt som 9 pers uff det blev jeg mundlamEmbarrassed


Besked fra: T4-dk
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:27
punkt 6 er ikke rigtig, for en 10 pers som er reg efter 1995 ryger på hvide skilte da der er 60% i afgift på den...

så som kell siger så er det afgiften der bestemmer farven på pladerne


-------------


Besked fra: T4-dk
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:29
så hvis du henter en 1992 hjem og smider 10 sæder i den og får den reg som bus så ryger den på hvide plader fordi at du betaler de 60% i afgift

-------------


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:34
oki nu er du ud over landets grænser jeg holder mig bare indenfor he he det der grænse over kørsel lader jeg andre om


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:34
p.s har set på mange t5 som 10 pers på gule plader


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:37

nok dem der blev indreg 1 gang her i landet fra ny som ren 10 pers indtil det stoppede

dem på hvide der blev ind reg 1 gang her i landet er født som 9 eller mindre personer
mange gange  tidligere afgift frie stats biler feks milli politi fængselsvæsnet


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:40
god nat og sov godt ha ha skulle måske skaffe en hygge aften med en fra vw import  som har forklaret mig reglerne


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:46
Puha, griner... og elsker de venner jeg har herinde....!! 

Nærer dyb respekt for den viden vi hver især har, men er sat'me skræmt af den viden vi har sammen...!!

KUN sammen er vi stærke...!!


-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: Stage One.
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:50
Ville nu være mere tryg ved at en gang for alle at få nogle oplysninger fra skat.dk ang. det her emne da det jo er dem der burte vide bedst     Cool 

-------------
Mvh. André.


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 20:58
Hehe, ja, de BURDE...!!

Men sammenlæg mit, T4-dk og friis indlæg og du har svaret...!!

T4-dk er den som ved mest om de gamle busser, friis og jeg er kun nomader i det...


-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: oleho
Posteringsdato: 14 Marts 2011 kl. 23:25
en t5 på gule plader med sæder er enten invalide bil eller indstitotions bus uden afgift som køre på en told attest under en speciel paragraf tror nok den hedder 46

-------------
oleho far til 3 piger køre osse caravelle T4


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 15 Marts 2011 kl. 19:06
der var ik meget spasser bus over dem vi solgte på gule plader


Besked fra: hr.friis
Posteringsdato: 15 Marts 2011 kl. 19:06
kell du er sød bedre kan det ik siges


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 15 Marts 2011 kl. 20:51
Citat: hr.friis hr.friis skrev:

kell du er sød bedre kan det ik siges

TAK VEN...!! Man bliver som sine omgivelser/venner...!!!Wink


-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: Stage One.
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 15:26
Snakkede idag med en sød medarbejder hos skat i Ålborg.
 
Og hun forklarede at farven på pladerne er kun et tegn på hvornår busserne første gang er indreg. i DK og der af hvor meget afgift der så er betalt    " Som vi jo nok alle vidste i forvejen"
 
Nogle er deraf gule og nogle hvide. men ang. anvendelse så er der absolut ingen forskel på hvad bilerne må benyttes til.
 
Så har bilen hvide / gule plader er de begge 2 kun til  "privat personbefordring".  og det er kun personer der bor på ejerens adr. der må køre med.  "Men ja det vidste vi jo nok alle sammen også"  og kørsel med naboens møgunger eller den lokale kortklub er ikke lovligt ifølge dansk lov  Approve
 
" Men det er jo heldigvis de færeste færdsels betjente der ved det "


-------------
Mvh. André.


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 15:53
jeg fandt lige lidt at suplere med http://www.rigsadvokaten.dk/media/RI_6-2008.pdf - http://www.rigsadvokaten.dk/media/RI_6-2008.pdf

-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: Stage One.
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 16:10
Det var jo lige det link vi alle manglede    Cool  tak   Wink

-------------
Mvh. André.


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 16:39
ved i hvad , det er de færeste betjente der gidder at gøre noget ved det, da det er skat og told der skal opretholde tiltalen ...... de skal virkelig være efter dig hvis de gør noget ud af sådan en sag. så et vink med en vognstang , vær flink og imødekommende når man nu bliver stoppet Handshake

-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: T4-dk
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 17:41
som der står på side 6 i linket

Begrebet ”nærmere tilknytning” kan i relation til privat buskørsel ikke be-grænses til nærmeste familie, men omfatter efter Højesterets afgørelse i sagerne også f.eks. nære venner og en kollega..

så jeg har en udskrift af dommen i min bil hvis jeg skulle møde en emsig betjent, så kører med dem jeg kender uden dårlig samvittighed


-------------


Besked fra: AirCon
Posteringsdato: 16 Marts 2011 kl. 18:11
Nemlig...

Hvornår skal vi skåle på forskellen...??? hehe


-------------
Diverse specialværktøj, bla VCDS og Øv. bærekugle presser T4

Temp/tank måler fejl i instrumenter repareres


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 20 Marts 2011 kl. 09:03
Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 449
Offentligt

 

 

Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato               29/4-08

J nr.             004-u18-424

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 449 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 449:

 

"Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra Niels Fjeldberg, Viborg og oplyse, om ministeren vil bidrage til at sikre, at de personer, der har fået bøder i strid med Højesterets afgørelse m.h.t. fortolkningen af Buslovens § 1, får deres sager genoptaget og om ministeren finder, at der er behov for lovgivningsmæssige initiativer til præcisering af Busloven.”

Svar:

 

I henvendelsen gør Niels Fjeldberg opmærksom på, at Højesteret i to sager fra 11. marts i år har taget stilling til spørgsmålet om, under hvilke betingelser private personer kan foretage buskørsel, uden at kørslen er omfattet af tilladelseskravet i buslovens § 1, stk. 1. Højesteret har afvist, at begrebet ”nærmere tilknytning” i relation til privates kørsel kan begrænses til nærmeste familie, således som bestemmelsen med baggrund i lovbemærkningerne hidtil har været fortolket. Højesteret har nu slået fast, at der må befordres passagerer med nærmere tilknytning til bussens ejer, f.eks. også nære venner.

Jeg er bekendt med, at rigsadvokaten i brev af 28. marts 2008 har pålagt samtlige statsadvokater og politidirektører at gennemgå sager om overtrædelse af buslovens § 1, stk. 1, som er afgjort på baggrund af den hidtidige fortolkning af loven med henblik på at vurdere, om der er truffet afgørelser i strid med Højesterets domme af 11. marts 2008.

Færdselsstyrelsen har oplyst, at styrelsen fra tidspunktet, hvor styrelsen blev bekendt med højesteretsdommene, har administreret i overensstemmelse med disse. Oplysningerne om tilladelsesfri buskørsel på styrelsens hjemmeside er således blevet tilpasset den ændrede fortolkning, og skriftlige og telefoniske forespørgsler om tilladelsesfri buskørsel besvares i overensstemmelse med denne.

 

Endvidere har styrelsen oplyst, at den ændrede fortolkning af begrebet "nærmere tilknytning" efter styrelsens opfattelse ikke vil medføre en større ændring af retstilstanden på området, da det er styrelsens vurdering, at mange ejere af private busser ikke har været bekendt med den hidtidige fortolkning af begrebet og derfor også har befordret andre end den nærmeste familie.

Jeg finder ikke, at der er grundlag for en ændring af busloven, da det stadigt er et krav, at passagererne skal have en nærmere tilknytning til bussens ejer, og kredsen af passagerer, der lovligt kan befordres, således fortsat er begrænset. Den nye praksis lovliggør blot den kørsel, der i stort omfang formentlig allerede har været udført med busser tilhørende private personer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen



-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: Lundal
Posteringsdato: 20 Marts 2011 kl. 09:04
http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/tru/spm/449/svar/544208/551393/index.htm - http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/tru/spm/449/svar/544208/551393/index.htm  , et link til ovenstående

-------------
Caravelle 151hk 97
Touran 1,6 FSI 2004
T5 Multivan 174 2004


Besked fra: Retropsnart
Posteringsdato: 20 Marts 2011 kl. 09:48
Citat: T4-dk T4-dk skrev:

....
så jeg har en udskrift af dommen i min bil hvis jeg skulle møde en emsig betjent, så kører med dem jeg kender uden dårlig samvittighed

Og hvis andre vil gøre det samme, så kan den hentes som pdf-fil her:
http://www.lhoffmann.dk/uploads/HRdomErhvervsmpersbefordr.pdf - http://www.lhoffmann.dk/uploads/HRdomErhvervsmpersbefordr.pdf






-------------


Besked fra: CalifEx
Posteringsdato: 28 Januar 2021 kl. 17:45


-------------
Når man er så glad for sin T4, at man blir nødt til at sove i den en gang i mellem



Print side | Luk vindue